Οποιοδήποτε παιδί που δυσκολεύεται με την ανάγνωση πρέπει να αξιολογείται η λειτουργική όραση του . Κάθε παιδί που μπαίνει στην τάξη στην αρχή του σχολικού έτους το κάνει με την αίσθηση της ελπίδας ότι θα τα πάει καλά. Ωστόσο, αυτή η ελπίδα μπορεί σύντομα να γκρεμιστεί και να μετατραπεί σε απογοήτευση όταν αρχίζει να δυσκολεύεται με την ανάγνωση, την αντιγραφή, την προσοχή και τη συγκέντρωση .
Αυτό οδηγεί επίσης συχνά στο σπίτι να γίνει μάχη με τους γονείς τους. Η αδυναμία τους να παρακολουθήσουν και να συμμετάσχουν στο μάθημα συνήθως δεν οφείλονται σε μια γνωστική αναπηρία ή απλώς σε «κακή συμπεριφορά», αλλά μάλλον επηρεάζονται από τις «δεξιότητες μαθησιακής ετοιμότητας». Ένα βασικό στοιχείο μαθησιακής ετοιμότητας είναι η αναπτυξιακή ετοιμότητα του οπτικού τους συστήματος.
Πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Boston’s Children’s Hospital at Harvard Medical School, (Department of Ophthalmology Recent research conducted at Boston’s Children’s Hospital at Harvard Medical School), διαπίστωσε ότι σχεδόν το 80% των παιδιών με αναπτυξιακή δυσλεξία είχαν δυσλειτουργία σε οπτικά προβλήματα που αφορούσαν την συνεργασία των ματιών, τις κινήσεις των ματιών και την προσαρμογή , παρόλο που όλοι είχαν φυσιολογική όραση (10/10 ). Επομένως, κάθε παιδί με μαθησιακές δυσκολίες ,ειδικά στην ανάγνωση, θα πρέπει να έχει μια ολοκληρωμένη αναπτυξιακή αξιολόγηση. Αυτή η αξιολόγηση, εκτός από την οφθαλμική υγεία και τη διάθλαση , αξιολογεί την λειτουργία του οπτικού συστήματος ενός παιδιού, την οπτική αντίληψη και τις ικανότητες οπτικής ολοκλήρωσης. Με αυτό τον τρόπο ένας γονέας θα γνωρίζει εάν το παιδί του έχει τις δεξιότητες οπτικής ετοιμότητας για να είναι έτοιμος για τις απαιτήσεις του σχολείου, όπως ανάγνωση, εργασία στο σπίτι, προσοχή , συγκέντρωση και γραφή . Εάν υπάρχει πρόβλημα με τις δεξιότητες οπτικής λειτουργίας , μπορεί να σχεδιαστεί ένα πρόγραμμα για να παρέχει τη βοήθεια που απαιτείται στο παιδί για να πετύχει.